Inżynierowie z Centrum Badawczo-Rozwojowego firmy Transsystem z Woli Dalszej (Podkarpackie) zbudowali prototyp innowacyjnego przenośnika taśmowego, przeznaczonego do transportu kruszyw i materiałów sypkich. Przenośnik może być stosowany m.in. w energetyce i górnictwie.
Jak powiedział PAP rzecznik prasowy firmy Transsystem Rafał Tendaj, nowoczesne rozwiązania zastosowane w prototypie przenośnika są unikalne w Polsce i jeszcze rzadko spotykane w Europie.
„Prace nad tym projektem, który może istotnie obniżyć koszty wiązane z transportem wewnętrznym w takich gałęziach przemysłu jak energetyka i górnictwo, trwały ponad rok” – dodał.
Jak podkreślił w rozmowie z PAP szef Centrum Badawczo-Rozwojowego Transsytemu Marek Kiełb, systemy transportu stosowane obecnie w większości polskich zakładów są oparte o przestarzałe rozwiązania konstrukcyjne.
„Duża część z nich była skonstruowana wiele lat temu, a i te instalowane obecnie nie wykazują dużego postępu w swej dziedzinie. Powodem takiej sytuacji jest m.in. brak środków na poszukiwanie i testowanie nowych rozwiązań” – zaznaczył.
Dodał, że w efekcie firmy muszą ponosić duże koszty eksploatacji przestarzałych urządzeń, związane z ich przestojami i częstym serwisowaniem.
W skonstruowanym przez Transsystem przenośniku zastosowano innowacyjny mechanizm ostrzegający o zbliżającej się awarii na długo przed jej wystąpieniem. Jest to możliwe dzięki specjalnemu systemowi czujników magnetycznych, przez cały czas kontrolujących stan stalowych linek umiejscowionych wewnątrz taśmy na której odbywa się transport.
„Jakiekolwiek pęknięcia lub przerwania linek, wskazujące na mechaniczne uszkodzenia taśmy, są natychmiast wykrywane przez czujniki. Informacja o takim zdarzeniu jest przetwarzana i przekazywana do komputera. Osoby obsługujące przenośnik na bieżąco otrzymują informacje o tym, w których miejscach pojawiają się uszkodzenia i jak są one poważne. Dzięki temu, obsługa może przewidywać i planować naprawy ze znacznym wyprzedzeniem, unikając bardzo kosztownych przestojów awaryjnych oraz bardziej rozległych uszkodzeń” – powiedział szef CBR.
Możliwe jest też dokładne zlokalizowanie uszkodzonych fragmentów, tak aby podczas serwisowania nie był konieczny przegląd całej taśmy. Nowatorski przenośnik charakteryzuje się również mniejszym zużyciem energii. Uzyskano to dzięki wprowadzeniu nowoczesnego napędu o mocy niższej o 20 proc.
Transsystem S.A. dostarcza kompleksowe systemy przemieszczania materiałów i ludzi oraz zaawansowane konstrukcje stalowe m.in. dla branż motoryzacyjnej i energetycznej. Posiada swoje spółki-córki na Ukrainie, w Czechach, Rosji i Niemczech. Firma realizowała kontrakty dla takich odbiorców jak: VW, Ferrari, Daimler Chrysler, BMW, Audi, Volvo, Fiat i Renault oraz elektrowni: Bełchatów, Siekierki, Ostrołęka, Kielce. Zatrudnia ponad 1,1 tys. osób.