Globalny producent elektrycznych układów kierowniczych Nexteer Automotive wyprodukował 20-milionowy układ EPS (Electric Power Steering). Jubileuszowy egzemplarz powstał w tyskiej fabryce Nexteer Automotive Poland, która od 2003 r. wyprodukowała dla światowych koncernów motoryzacyjnych ponad połowę systemów EPS stworzonych przez koncern. Jak wskazują inżynierowie Nexteer, popularność technologii EPS wciąż rośnie, czego dowodzą nowe projekty koncernu, m.in. w Brazylii i USA.
Na wyprodukowanie 20 mln układów EPS Nexteer Automotive potrzebował 14 lat. Od chwili, gdy pierwszy układ EPS zjechał z taśmy produkcyjnej w 1999 r., elektryczne systemy sterowania, powstające w globalnych fabrykach Nexteer Automotive pozwoliły na zaoszczędzenie niemal 8 mld litrów paliwa przez kierowców na całym świecie. Ponad połowa systemów powstała w tyskiej fabryce koncernu, która wraz z drugim polskim zakładem w Gliwicach, należy do największych zakładów Nexteer na świecie pod względem zatrudnienia i produkcji.
– Produkcja 20-milionowego układu elektrycznego to ważny etap zarówno dla polskich fabryk, jak i całego koncernu. Technologia EPS zawdzięcza swoją popularność między innymi temu, że elektryczne układy kierownicze pozwalają na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery. Duże znaczenie ma także fakt, że jesteśmy w stanie przystosować nasze systemy do indywidualnych potrzeb producentów samochodów na całym świecie. Dlatego po układy EPS produkowane przez Nexteer globalne koncerny motoryzacyjne sięgają coraz częściej, co pozwala nam na planowanie kolejnych inwestycji, mówi Rafał Wyszomirski, prezes zarządu i dyrektor generalny Nexteer Automotive Poland.
W najbliższych miesiącach Nexteer zainwestuje 70 mln USD i stworzy 325 nowych miejsc pracy w siedzibie firmy w Saginaw. To rezultat podpisania kontraktu na produkcję EPS z dużym północnoamerykańskim koncernem samochodowym. W 2013 r. firma rozpocznie także produkcję układów single-pinion EPS w Brazylii i Chinach, a ponadto wdroży układy EPS na rynkach wschodzących, gdzie do tej pory popularna była jedynie starsza technologia oparta na rozwiązaniach hydraulicznych.
– Układy EPS wypierają z rynku układy hydrauliczne dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, takim jak automatyczna korekta kierunku jazdy czy kompensacja niezrównoważenia na kole kierownicy. Nexteer planuje również kolejne ulepszenia, które pozwalają nam przewidywać, że w ciągu kolejnych 10 lat, ponad 90 procent globalnej produkcji układów kierowniczych będą stanowić układy EPS wytwarzane m.in. w naszych, polskich zakładach, dodaje Rafał Wyszomirski.
Tyska fabryka koncernu uruchomiona została w 1999 r., a od 2003 r. wytwarzane są w niej elektryczne układy kierownicze EPS, dystrybuowane następnie do największych fabryk samochodów na świecie, w tym do zakładów zlokalizowanych w Polsce, we Francji, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii czy Serbii. W pierwszym roku produkcji w naszym kraju powstało 57 tys. układów EPS, jednak już rok później produkcja wzrosła o 100 proc. i nadal dynamicznie rośnie, osiągając obecnie poziom ok. 1,5 mln szt. rocznie. Polskie fabryki Nexteer produkowały w przeszłości układy EPS m.in. do takich modeli, jak Fiat Panda, Fiat Punto czy 500 albo też Citroen C3 i Opel Corsa. Wśród obecnie produkowanych figurują m.in.: nowy Fiat Panda, Grande Punto i 500, Citroen DS3, nowa Lancia Ypsilon czy Ford Ka.