Nie ma już szans na zamknięcie roku 2009 na poziomie ubiegłorocznym – podaje Instytut Badania Runku Motoryzacyjnego Samar, w odniesieniu do listopadowego poziomu produkcji samochodów w Polsce.
W listopadzie wyprodukowano w Polsce 84 029 samochodów (nieco ponad 2% więcej niż w październiku, ale o ponad 28% więcej niż przed rokiem). Łącznie w ciągu jedenastu miesięcy krajowa produkcja osiągnęła poziom prawie 807 tys. (-13,8% rr).
Od początku roku w fabrykach w Polsce wyprodukowano 747 464 samochodów osobowych, (-8,3%, mniej o 67,7 tys. szt.rr).
Jedyną firmą, która zwiększyła swoją produkcję na przestrzeni roku jest Fiat Auto Poland (544 325 pojazdów, +27,5%). Udział Fiata w krajowej produkcji aut wzrósł do 72,8%. W znacznym stopniu to zasługa Forda Ka, którego wyprodukowano łącznie 102 625 szt. (rok wcześniej 11 283 szt.). Najważniejszym modelem w ofercie Fiata, montowanym w Tychach, jest niezmiennie Panda (267,1 tys. sztuk, +30,7%), drugim „500” (166,1 tys., -12,6%).
Drugim producentem samochodów osobowych w kraju jest Opel Polska. Tegoroczny wynik to 86 950 aut, (-47,3%). Udział Opla w rynku zmniejszył się do 11,6%. Najważniejszym modelem powstającym w Gliwicach jest Zafira (61,8 tys. sztuk, -40,9%). Trzeba miec na względzie, że po wdrożeniu produkcji Astry IV poziom ten z pewnością ulegnie zmianie.
Volkswagen Poznań wyprodukował w ciągu jedenastu miesięcy 79 203 auta, o 0,2% mniej niż przed rokiem i umocnił się na rynku, zwiększając udział z 9,7 do 10,6%. Filarem produkcji Volkswagena w Polsce jest Caddy (75,7 tys.).
W żerańskiej fabryce FSO powstało od początku roku niemal 37 tys. aut. Spadek o 74,3% spowodował zmniejszenie udziału w polskim rynku z 17,6 do 5,0%.