Anna Konopka-Rozwadowska, dyrektor operacyjny w firmie Albeco
Producenci silników elektrycznych zmagają się na rynku polskim z silną konkurencją ze strony rynku azjatyckiego. Często zmuszeni są redukować koszty i stoją przed dylematem wyboru pomiędzy jakością i trwałością a poniesionymi kosztami.
Łożyska do silników elektrycznych powinny być przede wszystkim dobrane optymalnie do aplikacji. Najbardziej wymagające zastosowania, w których nie można sobie pozwolić na oszczędzanie kosztem jakości, wyznaczają trendy rozwoju i narzucają konieczność stosowania łożysk specjalistycznych. Powszechne są serie łożysk przeznaczone do silników elektrycznych z luzem oznaczonym jako CM, oznaczającym zawężoną tolerancję luzu promieniowego.
Na rynku dostępne są też serie łożysk kulkowych (o średnicy wewnętrznej od 10 do 30 mm) do silników elektrycznych, które pozwalają na ponad 2-krotną redukcję hałasu w stosunku do łożysk standardowych. Jest to wynik zastosowania zoptymalizowanej konstrukcji wewnętrznej oraz wysokiej precyzji przekładającej się na zmniejszone tarcie. Chropowatość powierzchni w tej serii została zredukowana o ponad 25% w odniesieniu do łożysk standardowych, co wraz z zastosowaniem stali łożyskowej najwyższej jakości pozwala na znaczne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Jest to szczególnie istotne przy zasilaniu bateryjnym.