Producenci samochodów coraz częściej projektują lekkie konstrukcje w celu zmniejszenia wagi pojazdów i zredukowania zużycia paliwa. Ten trend wymusza zmiany w metodach budowy nadwozi samochodowych. Coraz częściej stosowanym materiałem jest aluminium i producenci samochodów zmuszeni są rozwijać kompetencje w dziedzinie jego zgrzewania.
Firma Bosch Rexroth jest jedynym dostawcą na świecie, który umożliwia efektywne kosztowo zgrzewanie aluminium przy jednoczesnym spełnieniu wymagań dotyczących bezpieczeństwa procesu. Dzięki zastosowaniu rozwiązań systemowych firmy Bosch Rexroth producenci samochodów po raz pierwszy mogą niezawodnie zgrzewać aluminiowe nadwozia samochodów po kosztach zbliżonych do zgrzewania nadwozi stalowych.
Dotychczas stosowane metody łączenia elementów aluminiowych – takie jak nitowanie – są znacznie droższe niż zgrzewanie punktowe. Adaptacyjny kontroler do zgrzewania aluminium opracowany przez firmę Bosch Rexroth nie tylko uwzględnia właściwości fizyczne materiału, ale również umożliwia pełne monitorowanie procedury zgrzewania i sterowanie nim w całym procesie. Ogranicza to koszty, ponieważ do tej pory producenci musieli wykonywać kontrolę jakości zgrzewu po jego wykonaniu jako osobny krok procesu.
Nowa funkcja oprogramowania firmy Bosch Rexroth, STC Teach (Sheet Thickness Combination – kombinacja grubości blach), umożliwia szybkie uruchomienie aplikacji zgrzewania. Ta funkcja umożliwia producentom samochodów optymalizację procesów zgrzewania w warunkach laboratoryjnych jeszcze przed rozpoczęciem produkcji, niezależnie od materiału i dla kombinacji blach o różnych grubościach. Parametry są wprowadzane do bazy danych, w której producent przechowuje informacje o wszystkich używanych kombinacjach zgrzewanych blach. Przy konfigurowaniu nowych stacji zgrzewających lub przy uruchamianiu produkcji nowych modeli pojazdów wszystkie zakłady tego producenta na całym świecie mają dostęp do tych parametrów. Wystarczy skopiować odpowiednie zestawy danych do kontrolerów zgrzewających, aby błyskawicznie uruchomić produkcję seryjną.
Ponadto producenci samochodów mogą zaoszczędzić cenną przestrzeń i zredukować długość kabli, czyli elementów wymaganych dotychczas dla stacji zgrzewających rozmieszczonych w wielu miejscach procesu konstrukcji nadwozi. Nowy kontroler zgrzewania oporowego firmy Bosch Rexroth łączy w sobie kontroler procesu zgrzewania i kontroler zacisku zgrzewadła napędzanego serwosilnikiem w jednej kompaktowej jednostce. Szafy dostarczane przez Bosch Rexroth posiadają klasę szczelności IP 54, mogą więc być umieszczane znacznie bliżej procesu zgrzewania niż wcześniejsze modele. Firma Bosch Rexroth oferuje kompletne szafy zgrzewające w wersji do zawieszenia, wolnostojącej lub do instalacji na szafie robota.