General Motors ulokuje produkcję silników wysokoprężnych nowej generacji o średniej pojemności (MDI) w fabryce GMMP w Tychach. Rozpoczęcie produkcji nowoczesnych, czterocylindrowych, aluminiowych silników Diesla o pojemności 1.6 l, przewidywane jest na 2017 r.
Wartość inwestycji w fabrykę działającą na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dawne Isuzu) wyniesie 250 mln euro. Jest to największa inwestycja w historii tego zakładu. Wybudowane zostaną nowe obiekty i zainstalowane nowe technologie produkcyjne. Maksymalna łączna moc produkcyjna zakładu wyniesie 200 tys. jednostek rocznie. Obecnie w fabryce produkowany jest jeszcze w różnych konfiguracjach diesel 1.7, wysyłany do w niemal wszystkich europejskich fabryk samochodów osobowych Opel/Vauxhall. Na razie w tyskim zakładzie zatrudnionych jest ok. 550 osób, które produkują ok. 150 tys. jednostek napędowych. Przedstawiciele GM nie chcą na razie wypowiadać się na temat zwiększenia liczby miejsc pracy w zakładzie.
Powierzchnia użytkowa budynków w Tychach zostanie zwiększona o 30%. W ramach rozbudowy powstaną obszar magazynowania produktów oraz nowe, zaawansowane technicznie linie produkcyjne i testowe. Dzięki temu możliwe będzie przekształcenie dotychczasowego procesu montażu w zakładzie w pełny proces produkcji. Budowa i instalacja nowego wyposażenia potrwa do 2016 r.
– Nowa rodzina wysokoprężnych jednostek napędowych stanowi istotny element naszej ofensywy silnikowej. Doceniamy dobrą jakość i wysoką wydajność naszego polskiego zakładu i z nadzieją czekamy na wdrożenie tego wyjątkowego projektu, powiedział Peter Thom, członek zarządu spółki Adam Opel AG oraz wiceprezes General Motors Europe, odpowiedzialny za produkcję w Europie.
Obecny w Tychach wicepremier, minister gospodarki, Janusz Piechociński stwierdził: – Sektor motoryzacyjny to ważny segment naszego rynku dlatego nowa inwestycja w GMMP Tychy to bardzo dobra wiadomość nie tylko dla regionu, ale i dla całej gospodarki.
Andrzej Korpak, dyrektor generalny GM Manufacturing Poland dodał: – Nowa inwestycja jest kolejnym etapem rozwoju zakładu GM Manufacturing Poland, który zabezpiecza jego przyszłość. Dzięki szerokiej gamie nowoczesnych silników i samochodów jesteśmy częścią ofensywy produktowej marki Opel/Vauxhall.
Nowa rodzina silników będzie spełniać wymogi standardów emisji Euro 6 przy zachowaniu wysokiej mocy i wartości momentu obrotowego, niskim zużyciu paliwa i zmniejszonej emisji dwutlenku węgla. Silniki te będą montowane w szerokiej gamie modeli Opla/Vauxhalla, wyznaczając w ten sposób nowe standardy w zakresie poziomu hałasu, wibracji i kultury pracy.
Fabryki GM Manufacturing Poland w Gliwicach i Tychach zatrudniają 3 500 osób. Aktualnie produkowane są tam samochody Opel Astra 4 (3- i 5-drzwiowy hatchback, notchback czyli sedan), kabriolet Opel Cascada i w niewielkiej ilości model Astra Classic oraz silniki wysokoprężne o pojemności 1.7 l. Suma inwestycji GM w Polsce, łącznie z ogłoszonym właśnie projektem, wyniesie ponad 1 mld euro.