Polska oferuje świetnie wykształconych inżynierów, poddostawców, wsparcie oraz doświadczenie w przemyśle lotniczym – takie wnioski płyną z konferencji poświęconej sektorowi lotniczemu, która odbyła się 26 marca br. w siedzibie PAIiIZ.
– W ciągu ostatnich lat obserwowaliśmy jak Polska stała się poddostawcą wszystkiego co jest potrzebne dla przemysłu lotniczego – powiedział Prezes Sławomir Majman otwierając konferencję.
– Od 2007 do 2012 r. PAIiIZ zamknęła 8 inwestycji zagranicznych z sektora lotniczego o łącznej wartości 187 mln euro, które stworzyły 1268 nowych miejsc pracy – podsumował Adam Małecki, Zastępca Dyrektora Departamentu Inwestycji Zagranicznych. – Mogłoby się wydawać, że to niewiele, ale trzeba pamiętać, że projekty w przemysł lotniczy stanowią niewielki odsetek, na poziomie 1 % wszystkich inwestycji na świecie, a Polska zalicza się pod tym względem do czołówki – podkreślił. Według FDI Intelligence Polska była w 2011 r. 6. najlepszą lokalizacją dla inwestycji w lotnictwo w Europie. – Obecnie w portfelu Agencji są 4 inwestycje lotnicze – to ok. 400 miejsc pracy – ujawnił Prezes Majman.
Wojciech Łuczak, Wiceprezes Zarządu Agencji Lotniczej „Altair” atrakcyjności Polski dla sektora lotniczego upatruje w dobrym przygotowaniu programów modernizacyjnych oraz kadrach. – W przemyśle lotniczym wymagana jest wysoko wyspecjalizowana kadra. Ta kadra nie rodzi się na kamieniu. Tę kadrę trzeba odpowiednio wykształcić. – powiedział.
Tomasz Krążyński – Dyrektor Generalny VacAreo Kalisz powiedział, że o ile na początku fabryka produkowała według technologii kanadyjskich, to obecnie stosuje własne rozwiązania i wizję techniczną. – Lotnictwo to jest wieloletni proces budowy struktur i powiązań pomiędzy firmami a uczelniami, dostawcami. Udało nam się zbudować strukturę, która pozwala stworzyć gotowy produkt: od badań przez opracowanie technologii poprzez zbudowanie silnika – dodał.
Paweł Poncyliusz, Członek Zarządu, AvioPolska zapowiedział, że spółka planuje kolejne inwestycje w Polsce. – Avio zdecydował się na inwestycję w Polsce bo pochodzi z rodziny Fiata, a więc firma podążała za włoskimi inwestycjami w sektorze motoryzacyjnym. Na Śląsku jest sporo kompetentnej kadry inżynierskiej, która mogła się dostosować do produktów o technologii Avio, komunikująca się w językach obcych, w tym – włoskim.
– Cała Polska, nie tylko Dolina Lotnicza, ma szansę stać się liderem w sektorze lotniczym w Europie – powiedział Ivan Valcuende, Członek Zarządu, EADS PZL Warszawa-Okęcie.
W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele firm działających w przemyśle lotniczym w Polsce oraz instytucji związanych z sektorem. Dodatkowe materiały do pobrania na stronie:
http://www.paiz.gov.pl/20130326/polska_lotnictwem_stoi
Źródło: PAIiIZ