Projekty elektroniczne są obecnie łatwiejsze do wdrożenia niż pięć lat temu

Zarówno jeśli chodzi o projekty dla klientów, o opracowywanie rozwiązań dostosowanych do ich własnej działalności, czy o produkcję i konserwację – osoby odpowiedzialne za zakup komponentów elektronicznych stają przed szeregiem wyzwań.

Dlatego reichelt elektronik przeprowadził reprezentatywne badanie wśród 500 pracowników z branż projektowania oprogramowania, technologii, rozwoju, programowania, IT i zakupów.

Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące łatwości wdrożenia projektów elektronicznych, napotykanych trudności oraz usług, które najbardziej sobie cenią jako osoby odpowiedzialne za zakup komponentów i obsługę klienta.

Projekty dzisiaj a kiedyś: większy wybór ułatwia życie

W ostatnich latach sytuacja na rynku dystrybucyjnym uległa znacznym zmianom ze względu na silną globalizację i segmentację rynku. Wzmocniły je dodatkowo, w niektórych obszarach wyzwania takie jak, niedobór komponentów i wynikający z tego wzrost cen, a także wydłużone czasy dostawy.

Jednak zdecydowana większość respondentów (68 proc.) uważa, że projekty elektroniczne są dziś łatwiejsze do realizacji niż pięć-dziesięć lat temu,  tylko 13 procent twierdzi, że obecnie napotyka większe trudności niż kiedyś, zaś 14 procent nie widzi żadnych istotnych zmian. 

Ułatwienia wynikają głównie z szerszego wyboru produktów wśród dystrybutorów (81%) oraz zwiększonej wydajności komponentów (70%), co daje większą różnorodność możliwości ich wykorzystania.

Ponadto wyniki odzwierciedlają fakt, że młodsi specjaliści w wieku 18-24 lat (50%) w szczególności polegają w swoim środowisku zawodowym na zasobach internetowych, takich jak społeczności użytkowników i instrukcje budowy. Dobrym przykładem produktu, którego duża popularność w środowisku przemysłowym wynika między innymi z kwitnącej społeczności internetowej, jest Raspberry Pi.

Czynniki utrudniające realizację projektów elektronicznych

Pomimo tych pozytywnych zmian, osoby odpowiedzialne za planowanie i realizację projektów elektronicznych wielokrotnie napotykają wyzwania, które w najgorszym przypadku mogą prowadzić nawet do niepowodzenia projektu. Około jedna trzecia respondentów musiała przerwać projekt, ponieważ wymagane komponenty nie były dostępne lub były zbyt drogie.

Osoby odpowiedzialne również napotykają następujące trudności:

  • Zbyt szeroki wybór produktów (52%)
  • Błędne lub niewystarczające informacje techniczne od producentów (45%)
  • Wiele komponentów nie jest wysokiej jakości (36%)
  • Zamówione towary nie docierają lub docierają zbyt późno, co prowadzi do zatrzymania produkcji (27%)
  • Dystrybutor wymienia producenta, przez co ulegają zmianie właściwości produktu (24%)

Odnośnie czynników komplikujących dziś projekty elektroniczne istnieje rozbieżność między respondentami zależnie od płci: podczas gdy mężczyźni za największe wyzwanie uważają niedostępne podzespoły (58%), znacząca większość kobiet krytykuje brak rzeczowych informacji na temat poszczególnych podzespołów (56%).

Jakość ważniejsza niż ilość – szczególnie dla doświadczonych nabywców

Ogólnie rzecz biorąc, klienci są szczególnie zadowoleni z zakupu komponentów elektronicznych, gdy:

  • otrzymali atrakcyjną cenę (61%)
  • wszystkie komponenty pasują do siebie i nie ma problemów z kompatybilnością (56%)
  • jakość komponentów jest bardzo dobra (54%)
  • wszystkie wymagane komponenty są w magazynie i mogą być szybko dostarczone (49%)
  • mogą być pewni, że wymagane komponenty zostaną dostarczone (niezawodność dostaw) (44%)
  • doradztwo jest dobre i kompetentne (43%)
  • mają łatwy dostęp do kompetentnego doradztwa (dobre opisy produktów, łatwy do znalezienia numer infolinii) (42%)
  • dzięki innowacyjnym produktom mogą zaspokoić specyficzne potrzeby klienta (34%)

Podczas gdy dobre i kompetentne doradztwo jest szczególnie ważne dla młodszej grupy wiekowej (18-24 lata), bardziej doświadczeni pracownicy przywiązują szczególną wagę do kompatybilności komponentów. Znaczące 57 proc. 35-44-latków uważa tę cechę za najważniejsze kryterium przy dokonywaniu zakupów. Dlatego tak ważne jest, aby dystrybutorzy, zwłaszcza w marketingu, uwzględniali różnice oparte na doświadczeniu kupców.

Nowe projekty są zawsze wyzwaniem – dziś, pięć czy nawet pięćdziesiąt lat temu. Obecnie projektanci mają do dyspozycji dużą liczbę różnych komponentów o coraz bardziej wyrafinowanych możliwościach technicznych. Często jednak wyzwanie stanowi wybór odpowiedniego produktu. Dlatego też w reichelt podkreślamy, że prezentowany naszym klientom asortyment produktów jest starannie wyselekcjonowany. W naszym sklepie internetowym znajdują się wyłącznie komponenty, które przekonały naszych kierowników produktowych swoim stosunkiem jakości do ceny. Dzięki tej usłudze chcemy uwolnić naszych klientów od czasochłonnego wstępnego wyboru – mogą być pewni, że znajdą u nas wszystko, czego potrzebują dla swojego projektu i to w dobrej cenie. Pozwoli im to w pełni skupić się na planowaniu technicznym i realizacji projektu – mówi Ulf Timmermann, prezes reichelt elektronik, komentując wyniki badania.


Źródło: reichelt elektronik