W czerwcu br. wyprodukowano w Polsce 74 121 samochodów osobowych i dostawczych, czyli o 1,3 proc. (979 sztuk) mniej w stosunku do maja, a o 19,9 proc. (18 439 aut) w porównaniu do czerwca ub.r. – informuje Samar.
Łącznie od początku roku wyprodukowano 460 864 aut, o 6,7 proc. (33 021 sztuk) mniej niż rok wcześniej. Do spadku przyczyniły się niewątpliwie zaprzestanie wytwarzania w Polsce Fiata Pandy oraz zamknięcie FSO.
W ujęciu sumarycznym, największy wzrost produkcji w ciągu roku odnotował Opel Polska (o 24,3 proc.) oraz VW Poznań (o 19,7 proc.), a spadek: Fiat Auto Poland (-16,7 proc.) oraz FSO SA (-65,7 proc.).
Liderem produkcji w Polsce nadal pozostaje Fiat Auto Poland. Udział tego producenta w rynku wynosi obecnie 58,3 proc., o 7 pkt. proc. mniej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji plasuje się Opel Polska z udziałem 21,1 proc. (+5,3 pkt. proc.), na trzeciej Volkswagen Poznań (19,2 proc., wzrost o 4,2 pkt. proc.), a udział FSO stanowił 1,5 proc. (o 2,5 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej).
Wśród wytworzonych samochodów nadal dominowały auta osobowe (88,2 proc. wszystkich; 91,2 proc. rok wcześniej). Samochody dostawcze miały 11,8 proc. udziału w łącznej produkcji (przed rokiem 8,8 proc.).
Największy wskaźnik wzrostu produkcji w I półroczu br. miał Volkswagen Transporter (+166,3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2010 roku), przed Oplem Astra IV (60,3 proc.) i Oplem Astra III (+59,3 proc.).
Liderem w rankingu modeli opuszczających linie produkcyjne zakładów zlokalizowanych w Polsce pozostaje Fiat Panda (114 982 sztuki), kolejne są: 500-ka (94 800 sztuk) i Opel Astra IV (86 512 sztuk).