Firma Atlas Copco informuje, że od początku 2011 roku wszystkie produkowane sprężarki przewoźne wyposażone w silniki o mocy powyżej 130 kW spełniają rygorystyczne normy emisji spalin zgodnie z TIER 4.
Jej wprowadzenie odbywa się w dwóch etapach, od początku 2011 roku obowiązują przepisy przejściowe Tier 4 Interim/StageIIIB, a norma finalna Tier4 Final/Stage IV wejdzie w życie w styczniu 2014.
W celu spełnienia rygorystycznych przepisów, Atlas Copco rozpatrywało dwie różne technologie pozwalające na redukcję toksyczności spalin. Pierwsza to SCR (Selective Catalytic Reduction) polegająca na selektywnej redukcji katalitycznej oraz EGR + DPF z rozwiązań firmy Caterpillar (Exhaust Gas Recirculation) czyli recyrkulacji spalin i filtra cząstek stałych.
Wielomiesięczne testy praktyczne na wybranej populacji maszyn, przeprowadzone przez inżynierów z firmy Atlas Copco i Caterpillar wykazały, że zastosowanie rozwiązania EGR/DPF jest najlepszym rozwiązaniem dla przewoźnych sprężarek Atlas Copco z punktu widzenia obsługi i ekonomiki pracy.
Z chwilą rozpoczęcia obowiązywania finalnej normy TIER 4 silniki sprężarek emitować będą o blisko dziewięćdziesiąt procent mniej cząstek stałych i tlenków azotu niż było to dopuszczalne w przypadku obowiązującej w tej chwili normy TIER 3.
Zastosowanie norm TIER 4 to niewątpliwie duży krok w kierunku ochrony środowiska. Oczywiście zastosowanie nowych technologii umożliwiających osiągnięcie tak wysokich poziomów czystości spalin silników wysokoprężnych jest kosztowne – nowe drogie elementy np. filtr cząstek stałych, zmieniona konstrukcja układów wtryskowych i filtrowania paliwa powoduje znaczący wzrost ceny finalnego produktu nawet do 20%.