Konrad Binienda, konstruktor mechanik w firmie Wikpol
W ostatnim czasie widać rosnący udział w rynku firm zagranicznych, wprowadzających rozwiązania bardzo zaawansowane. Wciąż jednak niesłabnącym powodzeniem cieszą się tradycyjne formy transportu różnych materiałów, do których należą przenośniki rolkowe oraz taśmowe. Przy zachowaniu prawidłowego doboru elementów składowych do warunków pracy, obciążenia i rodzaju transportowanego materiału, przenośniki te realizują swoją funkcję bezawaryjnie.
Z powodu widocznego trendu, jakim jest projektowanie aplikacji cechujących się dużą elastycznością systemów transportowych, coraz częściej produkowane są przenośniki o bardzo zaawansowanej konstrukcji, znacznie odbiegającej od prostych rozwiązań, często spotykanych na halach produkcyjnych. Są one w stanie nie tylko transportować produkt, ale też odpowiednio go orientować, rozdzielać czy sortować. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu nowych materiałów, wykonują to z nieosiągalną dotychczas wydajnością, wypierając stopniowo z rynku rozwiązania oparte na prostych transporterach.
Jednak w mojej ocenie klasyczne systemy transportu jeszcze długo będą wykorzystywane w przypadku prostych, budżetowych aplikacji, gdzie nie dochodzi do częstych zmian asortymentu.