W gliwickiej fabryce firmy Nexteer Automotive rozpoczęto produkcję układów kierowniczych ze wspomaganiem elektrycznym (EPS – Electric Power Steering), najnowocześniejszego obecnie typu układów sterowania montowanych w modelach samochodów osobowych. Nowy projekt jest częścią wartej niemal 200 milionów złotych inwestycji koncernu Nexteer w polskie fabryki, zapowiedzianej w 2011 roku.
W tym roku gliwicki zakład Nexteer Automotive wyprodukuje łącznie niemal pięć tysięcy egzemplarzy najnowszej generacji układów ze wspomaganiem elektrycznym montowanych przy kolumnie kierownicy (tzw. Column EPS lub CEPS). Systemy EPS szybko wypierają najpopularniejsze dotychczas układy ze wspomaganiem hydraulicznym. Docelowo w Gliwicach, od stycznia 2013 roku, powstawać będzie 100 tysięcy systemów rocznie. Układy Nexteer, produkowane na powstałej od podstaw nowej linii produkcyjnej, trafiać będą do jednego z nowych modeli koncernu General Motors.
Poza układami EPS, w gliwickiej fabryce, która w tym roku obchodzić będzie swoją piątą rocznicę istnienia, wytwarzane są także układy kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym oraz kolumny kierownicze do modeli Fiata oraz koncernu PSA (Peugeot – Citroen). W Gliwicach zatrudnionych jest obecnie ok. 300 osób. Wraz z liczącą ponad 1000 osób załogi fabryką w Tychach, polskie zakłady Nexteer należą obecnie do największych oddziałów koncernu na świecie pod względem produkcji i zatrudnienia.
– Rozpoczęcie produkcji elektrycznych układów kierowniczych w Gliwicach jest bardzo istotnym etapem inwestycji zaplanowanych w Polsce na lata 2011 – 2013. Wynika to zarówno z rosnącego zapotrzebowania naszych klientów na systemy EPS, jak również strategii firmy ukierunkowanej na umacnianie europejskiego centrum produkcyjnego w Polsce. Stanowi to również dowód wysokiej oceny poziomu bezpieczeństwa, jakości oraz konkurencyjności polskich zakładów w ramach koncernu Nexteer – mówi Rafał Wyszomirski, prezes zarządu i dyrektor generalny Nexteer Automotive Poland.
W 2012 r. polskie fabryki Nexteer Automotive – w Gliwicach i Tychach – wyprodukują niemal półtora miliona elektrycznych układów kierowniczych, co stanowi połowę planowanej przez koncern Nexteer produkcji w tym roku. W roku poprzednim, tyska fabryka wyprodukowała również niemal półtora miliona EPS-ów.
Według analiz ekspertów branży automotive*, w roku 2017 na świecie wyprodukowanych zostanie ok. 80 milionów systemów EPS, podczas gdy jeszcze pięć lat temu poziom ten oscylował w granicach 21,5 miliona. Analitycy Nexteer przewidują natomiast, że pod koniec obecnej dekady aż 50 procent samochodów ma być wyposażonych w systemy wspomagane elektrycznie.
*Raport firmy Strategy Analytics: Electronic Steering System Market Developments, 2007 – 2017