Jak prawidłowo dbać o akumulatory?
Aby wydłużyć żywotność baterii do wózków elektrycznych i zapewnić bezpie-
czeństwo ich użytkowania, należy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Baterie powinny być zawsze czyste i suche, pozwoli to uniknąć pełzania elektrolitu. Ważne jest także, aby na bieżąco sprawdzać, czy nie wystąpiły żadne uszkodzenia mechaniczne, które mogą wpłynąć na pracę akumulatora. Szczególnej uwagi wymaga również sam proces ładowania baterii. Należy zawsze starać się przeprowadzać pełne cykle i nie dopuszczać do głębokich rozładowań – poniżej 80% w przypadku baterii kwasowo-ołowiowych mokrych. Grozi to trwałym uszkodzeniem akumulatora. Kończąc pracę, należy w związku z tym zawsze pozostawiać baterię naładowaną.
Jakie błędy popełniają użytkownicy przy zakupie, eksploatacji i serwisie baterii?
Głównym grzechem użytkowników jest nieprzestrzeganie podstawowych zasad eksploatacji. Często pozostawiają baterie rozładowane lub, ze względu na brak czasu, ładują je zbyt rzadko i zbyt krótko. Takie działania mogą doprowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania akumulatorów i znacząco skrócić ich żywotność.
Często zdarza się również, że użytkownicy nie przykładają należytej uwagi do odpowiednich warunków pracy baterii. Aby funkcjonowała ona prawidłowo, temperatura otoczenia powinna mieścić się w przedziale pomiędzy 10 ͵30°C. Niższa temperatura wpływa negatywnie na pojemność akumulatora, wyższa – na jego żywotność. Kolejnym powszechnym błędem jest zły dobór prostownika, wynikający z niewłaściwego dopasowania parametrów, takich jak napięcie, pojemność baterii czy czas jej ładowania. Użytkownicy często zapominają również o uzupełnianiu elektrolitu wodą destylowaną lub zdemineralizowaną.
Czy możliwe jest stosowanie zamienników akumulatorów w stosunku do zalecanych przez producenta?
Dopuszczalne jest stosowanie zamienników o różnej pojemności, wyrażanej w amperogodzinach. Istotne jednak, aby napięcie pozostawało niezmienne. Decydując się na zakup alternatywnego modelu, powinniśmy pamiętać również o dopasowaniu go do wymagań TROG-u – skrzyni, w której znajduje się bateria. Jeśli te parametry pozostaną zgodne, zamiennik powinien pracować równie dobrze jak akumulator zalecany przez producenta. Pod warunkiem dobrego doboru zamienniki są więc ekonomiczną alternatywą dla oryginalnych baterii, a mogą być od nich nieco tańsze.
W jakim kierunku pójdzie technologia akumulatorów stosowanych w wózkach?
Kwestie ochrony środowiska mają coraz większe znaczenie. Taki stan rzeczy przyczynia się do wzrostu popularności baterii litowo-jonowych. Dzięki zwiększonej wydajności, łatwości ładowania, dłuższej żywotności i kompaktowym wymiarom modele te stanowią idealną odpowiedź na wymagania, jakie są obecnie stawiane producentom wózków widłowych.
Wśród najważniejszych trendów wyróżniają się także ogniwa paliwowe (ang. fuel cell), w których energia wiązań chemicznych zamieniana jest na elektryczną. Tego typu modele pozwalają na niemal całkowitą redukcję emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest brak konieczności wymiany akumulatorów w celu kilkugodzinnego ładowania. Pojedyncze tankowanie zapewnia ponad dwukrotnie dłuższą pracę niż w przypadku standardowych baterii.
Jakie nowości w zakresie akumulatorów trakcyjnych oferuje STILL?
Już od 2003 roku firma STILL zajmuje się alternatywnymi dla napędu elektrycznego ogniwami paliwowymi. Obecnie jesteśmy na etapie testowania wózków wyposażonych w tego typu akumulatory. W ramach europejskiego projektu HyLift niemieckie przedsiębiorstwa mają szansę wypożyczyć wózek RX 60-25 z ogniwami paliwowymi oraz mobilną stację wodorową, aby sprawdzić, czy rozwiązanie to spełnia ich wymagania. Wiążemy z tym rozwiązaniem duże nadzieje. Jego wdrożenie pozwoli nam jeszcze skuteczniej realizować nasze zadania – ciągłe zwiększanie wydajności pracy i troskę o środowisko naturalne.
Z powodzeniem korzystamy również z technologii litowo-jonowej. Wózki wyposażone w tego typu baterie charakteryzują się wyjątkową wydajnością, niższą wagą i kompaktową konstrukcją. Dłuższa żywotność akumulatorów i ułatwienia dla operatorów sprawiają, że baterie litowo-jonowe staną się standardem w seryjnie produkowanych wózkach widłowych marki STILL.
Autor: Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu, STILL Polska