Andrzej Smółko, prezes zarządu w firmie CWS-boco Polska
Dlaczego firmy coraz częściej decydują się na korzystanie z usług firm zewnętrznych?
Motywacją do korzystania z usług outsourcingu jest przede wszystkim optymalizacja kosztów i ich przewidywalność, chęć koncentracji firm na kluczowych działaniach oraz lepsza efektywność. Istotnym aspektem jest też możliwość przeniesienia nakładów inwestycyjnych na firmę outsourcingową (np. w przypadku wynajmu odzieży), a także podniesienie jakości, poprzez powierzanie usług profesjonalistom, co daje dostęp do specjalistycznej wiedzy, najnowszych rozwiązań opartych na doświadczeniu zdobytym u wielu klientów, zwiększa stabilność poziomu usługi gwarantowaną przez SLA, przy jednoczesnej minimalizacji potencjalnego ryzyka. Rozwiązanie takie daje również gwarancję ciągłości obsługi w okresach urlopowych lub zwiększonych zachorowań (zastępstwa organizowane przez partnera outsourcingowego); relatywnie łatwiej jest zmienić także rozwiązanie/partnera w porównaniu z sytuacją, gdy danym obszarem zajmujemy się we własnym zakresie.
Jakimi kryteriami należy się kierować przy wyborze firmy outsourcingowej?
Biorąc pod uwagę długofalowy zwykle charakter relacji outsourcingowej, wybierając dostawcę usług, warto kierować się jego doświadczeniem rynkowym (także w obsłudze firm o profilu podobnym do naszego), referencjami, innowacyjnością oraz szerokością portfolio proponowanych rozwiązań (kompleksowość oferty jednej firmy ogranicza konieczność kontaktu z wieloma dostawcami jednocześnie). Zwróćmy także uwagę, jak wygląda u naszego partnera system zapewnienia jakości i czy ma on jasno sprecyzowane procesy i procedury. Ważny będzie również dostęp potencjalnego partnera do najlepszych światowych rozwiązań i systemów w danej dziedzinie, np. przez obecność w grupie kapitałowej oraz jego siła finansowa. Istotnym elementem naszej analizy pozostaje wreszcie cena, ale nie traktujmy jej bezwzględnie, w oderwaniu od pozostałych wyżej wymienionych kryteriów.