Marcin Marcińczyk, kierownik działu technicznego w firmie InduProgress
Do rozwiązań najczęściej stosowanych przez producentów maszyn należą dwie podstawowe grupy silników elektrycznych. Pierwszą z nich stanowią silniki asynchroniczne, które znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie nie jest wymagana pełna kontrola pozycji oraz dynamika, a jedynym zadaniem silnika jest wytworzenie odpowiedniego momentu obrotowego. Rosnącym zainteresowaniem cieszą się obecnie kompaktowe silniki o małych wymiarach, stosowane powszechnie np. w transporterach czy przenośnikach.
Drugą podstawową grupę stanowią silniki serwo. Ten typ układów napędowych występuje najczęściej w postaci silnika synchronicznego z magnesami trwałymi (PMSM), praktycznie zawsze w wykonaniu z zabudowanym na stałe enkoderem. Silniki tego typu są zawsze przeznaczone do współpracy ze specjalizowanym serwonapędem. Takie rozwiązanie pozwala na kontrolę pozycji wału silnika, a także na pełną kontrolę momentu obrotowego oraz nieporównywalnie lepsze parametry dynamiczne układu napędowego. Przykładowymi zastosowaniami mogą być napędy przesuwu głowicy we frezarkach czy wszelkiego rodzaju układy do precyzyjnego podawania materiału.
Biorąc pod uwagę ceny poszczególnych rozwiązań, koniecznie należy zauważyć, że całkowity koszt zestawu serwonapędowego uległ znacznemu obniżeniu. Można stwierdzić, że w zakresie mocy do 1,5 kW nasi klienci częściej decydują się na rozwiązanie w postaci zestawu serwo, w miejsce do niedawna jeszcze zarezerwowane tylko dla falowników współpracujących z silnikami asynchronicznymi z enkoderem lub silników krokowych.