Nowość to seria czterech pojazdów (o udźwigu 1600, 1800, 2000 i 2200 kg). Przeznaczona jest do wielu zastosowań, wymagających ręcznego poziomego transportu materiałów. Dzięki kompaktowej budowie, wózki EXU idealnie sprawdzają się w zadaniach związanych z transportem wewnętrznym w takich branżach jak przemysł, handel czy logistyka. Do obsługi tego modelu nie jest konieczne posiadanie uprawnień do obsługi wózka widłowego.
Nowe wózki EXU są krótsze niż starsze modele, dzięki czemu operator ma jeszcze lepszą widoczność. Dyszel można obracać o pełne 90 stopni – w lewo i w prawo. Dzięki temu znacznie poprawiono zwrotność paleciaka. Promień skrętu wynosi zaledwie 1,5 m. Długość wideł można dobrać indywidualnie do potrzeb. Maksymalne ich wydłużenie wynosi 2,4 m. i umożliwia przetransportowanie dwóch palet jednocześnie.
Inteligencja i bezpieczeństwo
Nowe EXU wyposażone zostały w nowoczesny inteligentny system sterowania napędem OPTISPEED 3.0. Zapewnia on bezpieczniejszą eksploatację – dzięki dynamicznemu sterowaniu prędkością – w zależności od kąta nachylenia dyszla. W praktyce oznacza to tyle, że prędkość jazdy zależy od odległości operatora od wózka. – Jeżeli osoba sterująca odsunie od siebie wózek i pociągnie dyszel, maksymalna prędkość jazdy się zwiększy. Jeśli jednak operator przybliży się do pojazdu i podniesie dyszel do góry – prędkość automatycznie spadnie – tłumaczy Przemysław Wlazeł, doradca handlowy ds. klientów strategicznych z firmy STILL – Takie rozwiązanie poprawia bezpieczeństwo, a jednocześnie ułatwia manewrowanie maszyną w bardzo ciasnych przestrzeniach.
Wygoda przede wszystkim
Miejsce pracy operatora wyposażono w podręczne schowki na dokumenty, materiały biurowe i telefony. Przyciski na pulpicie dyszla są duże, mają niewielkie wgłębienia i wypukłości, a co ważne są ułożone symetrycznie. Pozwala to nawet na pracę w rękawiczkach oraz intuicyjną obsługę wózka – zarówno w przypadku osób prawo – jak i leworęcznych.
Dolna część dyszla jest specjalnie wyprofilowana w taki sposób, by chronić ręce operatora. Dostęp do wózka można zabezpieczyć czterocyfrowym kodem PIN, uniemożliwiając jego użycie przez osoby nieupoważnione.
Wózki EXU 20 i EXU 22 można wyposażyć dodatkowo w podwieszaną platformę, zwiększając możliwości eksploatacyjne na średnich dystansach.
Optymalna oszczędność czy maksymalne obroty?
Najnowsze EXU są wyposażone w dwa programy napędu: BOOST i ECO. Tryb BOOST pozwala na osiąganie maksymalnej prędkości 6km/h bez względu na obciążenie. Drugi tryb jazdy ECO, przyspiesza do prędkości maksymalnej 4km/h i wydłuża czas działania akumulatora do 15% na jednym ładowaniu.
Przy zatrzymaniu na rampie lub zwolnieniu przełącznika przyspieszenia, system sterowania wózkiem kontroluje wszystkie jego ruchy oraz zapobiega przypadkowemu stoczeniu się. Hamowanie awaryjne włącza się automatycznie wtedy, gdy dyszel znajduje się w pozycji pionowej lub poziomej.
Tani w utrzymaniu
Diagnostykę serwisową nowych wózków Still można przeprowadzić za pomocą laptopa. – Pozwala to wydłużyć czas pracy miedzy kolejnymi konserwacjami z 500 do 1000 motogodzin – dodaje Przemysław Wlazeł – Koszty obsługi zmniejsza dodatkowo zastosowanie samosmarującego bezobsługowego, trójfazowego silnika oraz możliwość bocznej wymiany akumulatora, bez konieczności wykorzystania podnośnika.