Motoreduktory to połączenie silnika (motoru), najczęściej elektrycznego, z przekładnią (reduktorem), czasem również ze sprzęgłem czy hamulcem. Zastępują często konwencjonalne układy napędowe zbudowane z silnika i kilku przełożeń przez koła zębate, łańcuchowe lub pasowe. Wszystkie elementy napędu znajdują się w jednej obudowie bądź kilku segmentach połączonych ze sobą na stałe, co jest niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania. Nietrudno się domyślić, jak wdzięczny jest za takie rozwiązanie konstruktor, który może skupić się już tylko na wyborze motoreduktora z katalogu na podstawie określonych parametrów (prędkość obrotowa, moment obrotowy, napięcie zasilania czy pozycja pracy), zamiast wybierać poszczególne elementy składowe układu napędowego i tracić czas na obliczenia.
Przyglądając się tym produktom, można zauważyć obecnie pewien trend – coraz częściej motoreduktor zintegrowany jest ze sterownikiem zastosowanego w nim silnika oraz z enkoderem, co pozwala na jeszcze większą miniaturyzację układu.
Autor: Karol Puk, WOBIT