Zasilanie obwodów elektronicznych

Obwody elektroniczne wymagają zasilania napięciem stałym. Niektóre obwody zasilane są napięciem jednostronnym, co oznacza, że napięcie odniesienia równa się 0 V, a napięcie pracy stanowi pewną wartość dodatnią, np.: 5, 12 lub 15 V DC. Wartość napięcia zależy od typu obwodu lub elementów, które będą zasilane.

Kilka niedopowiedzianych słów

8 czerwca (w USA – przyp. red.) nagłówki gazet w całym kraju krzyczały: „GM ma zlikwidować 25 000 miejsc pracy”. Rozeszła się wieść, że firma General Motors, która w pierwszym kwartale 2005 roku poniosła straty w wysokości 1,1 mld dolarów, ma zlikwidować stanowiska pracy w działach produkcyjnych swoich zakładów na terenie USA, a starsze zakłady zamknąć.

Poszukiwanie właściwego rozwiązania. Wykorzystanie standardu Ethernet w przemyśle

Wykorzystanie sieci komunikacyjnych standardu Ethernet w aplikacjach przemysłowych wciąż się zwiększa i gwałtownie ewoluuje. Zmiany te wymuszane są niejako koniecznością pokonania barier związanych z wydajnością produkcyjną nowoczesnych zakładów.

Zwiększanie dokładności wyceny kosztów

Jak wiele razy użyliście określenia „plus minus 10 procent” w odniesieniu do wyceny kosztów? Większość z osób zajmujących się projektami zrobiła to wiele razy. Czy poświęciliście kiedyś chwilę na zastanowienie się, co to naprawdę znaczy?

Ponad tysiąc zwiedzających

W połowie listopada odbyły się targi PROTECH’05, których patronem medialnym był nasz magazyn. Wydarzenie to okazało się strzałem w dziesiątkę. Kompleksowość tego spotkania branżowego – od projektowania urządzeń (DESIGNTECH) poprzez automatyzację urządzeń i linii produkcyjnych (ROBOTECH) i połączenie wszystkich elementów w systemie informatycznym (SYSTECH), kończąc na utrzymaniu wszystkiego w ruchu (MAINTECH) – została doceniona przez uczestników – inżynierów z największych zakładów przemysłowych w Polsce.

Rady dla użytkowników sprężonego powietrza – pomiar wydajności

Jak oszczędzić 2000 do 5000 zł na kosztowną ekspertyzę i zacząć oszczędzać dużo większe kwoty? Ocena zużycia sprężonego powietrza jest bardzo potrzebna do doboru właściwych sprężarek oraz oszacowania rzeczywistych kosztów produkcji powietrza oraz możliwości ich obniżenia. Do dyspozycji użytkowników jest kilka ofert firm proponujących pomiary, a potem sugerujących takie lub inne rozwiązanie. Działania te są relatywnie kosztowne i narzucają wykorzystanie rozwiązań niektórych dostawców. Inne oferty – to propozycje firm dostarczających sprężarki, które takie pomiary oferują, ale w tym przypadku jedynym rozwiązaniem jest zastosowanie właśnie ich systemu. Często pojawia się jeszcze jeden problem: wielu użytkowników po prostu nie chce zaznajamiać obcych z „sekretami swojej kuchni”.

Podstawowe zagadnienia dotyczące przekładni łańcuchowych

Łańcuch to element składowy maszyn, wykorzystywany dzięki sile naprężenia do przenoszenia napędu pomiędzy dwoma punktami. Łańcuchy transmisyjne klasyfikuje się na wiele sposobów. Z jednej strony łańcuch to stały, elastyczny element łączący, sprzęgający ze sobą parę przekładni zębatych. Z drugiej strony zaś ten sam łańcuch to mechaniczny pas, przebiegający pomiędzy kołami, który może być wykorzystany do przeniesienia napędu mechanicznego. Każdy łańcuch to w zasadzie zbiór wielu kołków, trzpieni, wałków, tulejek, stanowiących elementy składowe odpowiednio łączonych ogniw. Elementy te opisano na rysunku 1. Łańcuchy transmisji napędu rywalizują bezpośrednio z pasami transmisyjnymi synchronicznymi oraz typu V, jak również przekładniami zębatymi. Każde z tych rozwiązań ma szczególne właściwości, pozwalające na znalezienie specjalizowanego obszaru zastosowań. Jednakże niekiedy można mieć do czynienia z sytuacjami, gdzie możliwe jest zastosowanie różnych technik i wtedy pojawia się konieczność wyboru jednej z nich.

Podstawowe pojęcia dyrektywy Atex dotyczącej pomp

Termin Atex (ang. Atmosphere Explosive) stosowany jest w odniesieniu do dyrektywy EC 94/9/EU, która dotyczy bezpieczeństwa pracy urządzeń znajdujących się w strefach zagrożonych wybuchem. Jest to pierwsza dyrektywa, która reguluje warunki pracy urządzeń nieelektrycznych, takich jak pompy zębate, przekładnie redukcyjne, itp. Weszła w życie w lipcu 2003 r. i od tego czasu każda maszyna pracująca w strefie zagrożonej wybuchem musi być zgodna z tą normą.

Jak kompleksowo poprawić produktywność zakładu?

Łożysko jest sercem maszyny wirnikowej – kondycja tego podstawowego elementu, działającego pomiędzy poruszającymi się częściami urządzenia, bardzo często odzwierciedla poprawność pracy maszyny. Problemy ruchowe, takie jak brak wyosiowania, niewyważenie, nieprawidłowe luzy czy nadmierne tarcie – wszystkie transmitowane są poprzez łożysko. Będąc w posiadaniu eksperckiej wiedzy na temat łożysk i łożyskowania maszyn, SKF ma unikalne możliwości stworzenia kompleksowego programu serwisowego dla maszyn wirnikowych. Dzięki temu jest w stanie połączyć optymalną dla wybranych maszyn lub linii produkcyjnych zakładu strategię utrzymania ruchu z kompetencjami ludzi (kompletując zespół z najlepszych fachowców własnych oraz niezbędnych dla konkretnego projektu specjalistów zewnętrznych) w celu poprowadzenia utrzymania ruchu maszyn w najbardziej efektywny ekonomicznie sposób.

Jak korzystać z książek smarowania?

Jeśli zapytamy kierownika utrzymania ruchu, jak często są u niego w zakładzie smarowane maszyny, z dużym prawdopodobieństwem uzyskamy odpowiedź, że zgodnie z książką. Taka książka jest opracowywana na podstawie instrukcji obsługi, otrzymywanych przy zakupie nowego sprzętu. Smarowanie zgodnie z zaleceniami z książki – smarowanie zapobiegawcze – jest sposobem stosowanym od zarania rewolucji przemysłowej. Obecnie częstotliwość smarowania, bazująca jedynie na czasie, już nie wystarcza, ponieważ w rzeczywistości może być ona szkodliwa dla łożysk i innych ważnych części maszyn. Nie wszystkie łożyska wymagają smarowania zgodnie z ustalonym harmonogramem, a nawet jeśli tak, to potrzebna ilość środka smarnego może być mniejsza niż zalecają instrukcje. Użycie nadmiernej ilości smaru może być groźniejsze od niedostatecznego smarowania, jest to jeden z najczęściej spotykanych powodów uszkodzenia łożysk.